8 Kasım 2008 Cumartesi

Pepug Kuşu


Pepug ve Keleng Kardeşler..

Olay Kıği ve Dersim yöresinde geçer.Pepug ve Keleng iki kardeştir.Biri kız biri erkek..Anneleri ölünce babaları üvey anne getirir başlarına.Zalim,acımasız..Çocuklara kan bağıyla deil merhamet bağıyla bile bağlı olmayan bir anne.Bahar gelince üvey anne kenger toplamaya yollar çocukları.Heybeyi ve çakıyı tutuşturur ellerine.Pepug ve Keleng,taze kenger toplamaya başlarlar.Kenger,baharın taze toprağından fışkıran kökü sütlü bir bitkidir.Sütünden keleng sakızı yapılan bir bitki..Fakat dikenli ve çatallıdırda.

Erkek kardeş çakısıyla elleri yara bere olana kadar binbir zorlukla toplar,Pepuğun heybesine atar.Fakat heybe delinmiştir.Ve attıkları bitkiler hep saçılmıştır.Akşam olur..Keleng heybeye bir bakar tek bir bitki yok.Pepugtan şüphelenir.Sorguya çeker onu..Yemedim desede,inanmaz.Üvey anneden korkusuna ne yapacağını bilemez..Pepug yalvarsa da inanması için,Keleng midesine bakmaya karar verir.Çakısını çıkarır ve öldürür kız kardeşini..Midesine bakar ki hiçbir şey yok!.Artık çok geç olduunu anlar,Pepug ölmüştür.Açar ellerini havaya dua eder.''Allahım ben ne yaptım!..Nolursun beni kanatlandır,uçup gideyim.Pepug pepug diye kardeşimi bulayım'' Allah bu duasını kabul eder.


O gün bugündür,Bingöl yöresinde her Nisan-Mayıs aylarında dağlarda vadilerde Pepug kuşunu hep görürsünüz.Kardeş kanının akıtılmasının ne kadar günah olduğunun anlaşılması için bir ders olarak anlatılır bu hikaye..Rivayete göre kuş hep aynı sesle ötermiş ve bize şunu dermiş..


'Pepug, Pepug, Pebug
Ke kuşt ?Mı kuşt. Ke şoşt ?Mı şoşt. Ke hılani ?Mı hılani. '


Yani..'Pepug pepug..Pepuu kim öldürdü?Ben öldürdüm.Kim yıkadı?Ben yıkadım.Kim defnetti?Ben defnettim'


Bu hikaye birçok deyiminde türemesine yol açmış o yörelerde..Ömrün pepug kadar olsun! Pepug gibi şakıma! Pepug gibi oldum,diyar diyar gezdim..gibi =)

5 İz bırakanlar:

nesrin dedi ki...

tatlım yine beni mahvettin .inan çok etkilendim.:((

Böcek dedi ki...

pepug kuşu he:)
böyle efsanelere bayılıyorum ya kelebekcikim:P

Wilwarin dedi ki...

Üsülme annecimm =) Yeni örendimde paylaşiim dedim.

Böcüüm,ben de çok severim ve inanırımda hatta =)

korhan dedi ki...

güzeel...
ama yetmez

şimdi dahada uzaklara git,
derinlere in.
heybende hikayelerle geri dönmessen,
hem beni güldürmez, birazda üzmez,
hemide düşündürütmezsen.

hikayeyi benden dinler,
üvey arkadaşlık neymiş anlarsın.

al çakıyı,
vur heybeni sırtına,
kaz gogılı,
bak koparmayım fırtına...

gak guk, hık mık,
kekuks, kelebuks,
kelogs orcınıls......

Wilwarin dedi ki...

Bloomusun delisi buda =)))